Kaliumdichromaat en chroomaluin

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".

Re: Kaliumdichromaat en chroomaluin

Berichtdoor Jor » vr jul 16, 2010 12:24 pm

Z4x, je hoeft niet gelijk in paniek te raken als je een stofje inademt wat R40 heeft hoor! Wat denk je van sigarettenrook, of de benzine-lucht op een benzine-station (bevat benzeen)? Deze zijn beiden bewezen kankerverwekkend (R45), en dan ren je toch ook niet bang weg? Zelfs de rook die van een kampvuur komt is zeker kankerverwekkend. Dus als je een kankerverwekkend stofje binnenkrijgt in een lab-setting hoeft het niet ineens veel erger te zijn. Tenzij je met extreem potente carcinogene stoffen werkt, wat in dit geval niet zo is.
Jor
Silicium

Berichtdoor Pyrochemistry » vr jul 16, 2010 4:21 pm

Ik heb deze week eens chroomaluin gemaakt uit een aangezuurde kaliumchromaat (5g in 30ml) oplossing en ethanol (dus vormt er dichromaat). Ik heb maar een paar gram intens paars poeder, Wel grappig alleen echte grote kristallen wou het niet vormen.

De reden waarom er bij jouw (z4X) geen kristalisatie plaats vindt is omdat de concentratie gewoonweg te laag. Mijn oplossing was zo donker paars dat het echt nouwelijks nog licht door liet schijnen. Bovendien vormt chroom(III)aluin bijna geen kristallen bij kamertemperatuur, je zou eens kunnen proberen de oplossing te koelen onder nul.
http://www.youtube.com/user/Hydroxybenzeen.

"Sinds jaar en dag stroomt er broom door mijn aderen."
Pyrochemistry
Zuurstof

Berichtdoor Paul » vr jul 16, 2010 5:26 pm

Bovendien vormt chroom(III)aluin bijna geen kristallen bij kamertemperatuur, je zou eens kunnen proberen de oplossing te koelen onder nul.

Ik ben anders in staat geweest om 5 cm grote kristallen te maken van chroom(III)aluin, bij kampertemperatuur. Dit was wel van 'zuiver' chroomaluin van Interchema, dus niet zelfgemaakt. De concentratie was uiteraard hoog, de oplosbaarheid van chroom(III)aluin is tenslotte ook redelijk hoog: 240 g/L bij 20 oC. Mijn ervaring is dat het ook bij lage concentraties uiteindelijk kristalliseert, er moet alleen eerst nog wat vocht verdampen. Wellicht dat dat in een reageerbuis te lang duurt door het kleine verdampings oppervlakte?
Paul
Helium

Berichtdoor Z4x » vr jul 16, 2010 5:30 pm

Ik had het in een wit dopje gedaan en het is heel erg donker nu, maar geen kristallen.
And you think you can solve all your problems by yourself...
Z4x
Scandium

Berichtdoor Paul » vr jul 16, 2010 7:47 pm

Ik bedenk me nu dat ik ook wel eens moeite heb gehad om bij kleine volumes goede kristallen te krijgen. Misschien moet je wat grotere hoeveelheden gebruiken, of een klein beetje van je donkere oplossing nogmaals verdunnen en dit laten kristalliseren. Je krijgt dan wel microscopisch kleine kristallen, hoewel ze misschien met een vergrootglas ook wel zichtbaar zijn. De grote kristallen heb ik zelf in 100ml chroom(III)aluin oplossing gemaakt. Als je dit uiteindelijk helemaal in laat dampen krijg je een soort stroperige massa waaruit geen kristallen meer willen groeien, iets waar jij ook last van lijkt te hebben.
Paul
Helium

Berichtdoor Pyrochemistry » ma jul 26, 2010 5:20 pm

Ik heb nu een super mooi kristal gemaakt, bij toeval, 5g kaliumchromaat opgelost in 30 ml water en 3 ml zwavelzuur toegevoegd en vervolgens 4 ml ethanol toegedruppeld, de temperatuur kwam hierbij wel boven de 40 graden waardoor ik een groene in plaats van een paarse oplossing verkreeg, omdat ik dacht dat het mislukt was heb ik de oplossing maar in een Duran-flesje gedaan (chroom(III) komt toch wel eens van pas) toen ik echter een week later met het flesje schudde hoorde ik iets rammelen, ik goot het flesje leeg en ik trof een 2,5 cm groot aluinkristal aan, in perfecte staat! Ik zal eens een foto maken!
http://www.youtube.com/user/Hydroxybenzeen.

"Sinds jaar en dag stroomt er broom door mijn aderen."
Pyrochemistry
Zuurstof

Berichtdoor Paul » di jul 27, 2010 7:45 pm

Let wel op dat je het kristal luchtdicht afgesloten bewaard. Ik kwam er helaas achter dat ze soms wel eens instabiel willen worden en helemaal of gedeeltelijk dehydrateren. Ze behouden dan hun vorm, maar worden licht paar/roze en verpulveren als je ze aanraakt. In een luchtdichte verpakking kunnen ze een stuk langer bewaard worden, ik heb al een paar jaar oude kristallen die niet aangetast zijn.
Paul
Helium

Vorige

Keer terug naar Anorganische chemie