Koningswater en de edelen.

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".

Koningswater en de edelen.

Berichtdoor Bullit » ma okt 19, 2009 11:09 pm

Over koningswater valt best wel wat leuks te vertellen, enige wat ik weet is dat het je gouden ring kan oplossen, en dat je met elektrolyse een laagje goud kan aanbrengen. Maar de goede wijzen van dit forum kunnen dat vast verantwoorder vertellen.

Maar wat ik nou graag wil weten als conversation starter, is hoe maak je het, en hoe is het toepasbaar om bijvoorbeeld platina uit een auto katalysator te halen ?

ps: Puur theoretisch, ik heb noch de spullen of de kennis om met zware zuren te werken.
Bullit
Elektron

Re: Koningswater en de edelen.

Berichtdoor Jor » di okt 20, 2009 12:55 pm

Koningswater maak je door een mengsel te maken van 1:3 geconcentreerd salpeterzuur en geconcentreerd zoutzuur, al gebruiken veel mensen toch 1:4, omdat de concentratie van geconcentreerd salpeterzuur hoger is dan in HCl, en je wilt geen overmaat salpeterzuur hebben, omdat dit meestal later tijdens het verwerkingsproces stoort.

Goud lost op in koningswater, maar niet in de individuele zuren. Salpeterzuur oxideert het goud naar Au(III), en de chloride ionen complexeren (en dus stabiliseren) het goud-ion als het complex AuCl4-.

Inderdaad je kunt platina oplossen in koningswater, al gaat dit erg langzaam. De zuren die je gebruikt zijn het liefst zo geconcentreerd mogelijk, dus gebruik 98% salpeterzuur.
Als al het platina is opgelost, leidt je chloorgas in om het platina te oxideren naar de 4+ oxidatietoestand (als PtCl62- ), en aan deze oplossing voeg je ammoniumchloride toe, waarbij een neerslag van (NH4)2PtCl6 ontstaat. Dit filtreer je en verhit je sterk in een kroes waarbij het ontleedt tot elementair platina (poeder).

Ik weet niet precies hoe dat proces met goud-platen (elektrolyse) werkt, misschien kunnen andere mensen daar meer over vertellen.

Inderdaad goed dat je dit niet doet, als je nog geen ervaring met sterke zuren hebt. Koningswater ontleedt langzaam en geeft giftige dampen af (NOCl, chloor, stikstofoxiden) en bij het oplossen van de edele metalen komen veel giftige gassen vrij. De corrosiviteit van het zuur is overdreven. Het is zeer corrosief tegenover metalen, maar op de huid een stuk minder. Het is in feite een mengsel van HCl en HNO3, en aangezien HCl slechts brandwonden veroorzaakt bij langdurig contact, en salpeterzuur wel snel brandwonden veroorzaakt, is het in feite een verdunning van salpeterzuur en minder corrosief dan geconcentreerd salpeterzuur. Wel kan het opgeloste chloor, NOCl en stikstofoxiden bijdragen aan de corrosiviteit.
Jor
Zwavel

Berichtdoor Z4x » di okt 20, 2009 10:02 pm

Zou je ook roest in ijzerchloride kunnen veranderen met koningswater? Of wil dat ook al met geconcentreerd zoutzuur (wat ik niet heb, dus niet kon proberen)? :)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...
Z4x
Kobalt

Berichtdoor Jor » wo okt 21, 2009 12:56 am

Aangezien roest gehydrateerd ijzer(III)oxide is, zal koningswater niet beter werken dan zoutzuur, aangezien het salpeterzuur als oxidato werkt, en er valt niks meer te oxideren omdat ijzer al 3+ is.
Ik zou gewoon geconcentreerd zoutzuur kopen. In tegenstelling tot salpeterzuur en zwavelzuur is dit nauwelijks gevaarlijk voo de huid, alleen de dampen zijn irriterend, maar je met gewoon buiten werken. Echt heel gevaarlijk zijn HCl-dampen niet, ze waarschuwen je voldoende (gevaarlijke concentraties in de lucht zijn niet uit te houden, ook al zou je willen).
Jor
Zwavel

Berichtdoor spidey » wo okt 21, 2009 2:03 am

Jor schreef:Aangezien roest gehydrateerd ijzer(III)oxide is, zal koningswater niet beter werken dan zoutzuur, aangezien het salpeterzuur als oxidato werkt, en er valt niks meer te oxideren omdat ijzer al 3+ is.
(...)
Maar ijzer kent een +IV oxidatietoestand bij aanwezigheid van H2O2, dus ik kan me voorstellen....
spidey
Mangaan

Berichtdoor Jor » wo okt 21, 2009 4:17 pm

Ah, dat wist ik niet. Maar ik weet bijna zeker dat nitraat in zuur millieu krijgt ijzer niet naar de IV of VI oxidatietoestand.
is het geen peroxo-complex van Fe(III)?

Wel interessant. Dat moet ik nog eens doen.
Jor
Zwavel

Berichtdoor spidey » wo okt 21, 2009 9:18 pm

Volgens Woelen's pagina over peroxocomplexen is Fenton's reagens waarschijnlijk en ijzer(IV) verbinding.
Wiki denkt er anders over.
spidey
Mangaan

Keer terug naar Anorganische chemie