NaCl kristal maken met/zonder luchtstroom experiment

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

NaCl kristal maken met/zonder luchtstroom experiment

Post by Z4x » 12 Dec 2009, 19:45

Hallo

Ik heb een geconcentreerde NaCl oplossing gemaakt. Het was wel van dat goedkope spul met jodium ofzo, dus ik heb het ook even door een koffiefilter gehaald (zat allemaal witte rotzooi in). Uiteindelijk een warme geconcentreerde NaCl oplossing klaar gemaakt en deze in twee petrischalen gedaan. Eentje staat onder glas (tegen stof) en de andere in een buisje met 24/7 luchtstroom. Ze staan op zolder, waar het niet verwarmt is en dus 'lekker' koud kan worden.

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Ik zal de komende dagen af en toe kijken.

Wat denken jullie? :) Of hebben jullie nog meer info nodig, zoals temperatuur en luchtsnelheid?

Nr.1 (heeft het beestje ook een naam), zonder luchtstroom.
NaCl-kristal-test-geen-luchtstroom.jpg
Nr.2 Met luchtstroom. Het witte is om stof tegen te houden. Het is een kleine fan die op 6 Volt draait op een adapter. Je kan met de hand duidelijk een luchtstroom voelen. Wel een belangrijk aandachtspunt is dat het water lijkt te trillen, niet heel erg. Misschien door luchtstroom, maar denk eerder doordat de mini ventilator trilt. Misschien dat dit negatief effect heeft op experiment?
NaCl-kristal-test-wel-luchtstroom.jpg
Paar mogelijkheden die kunnen:
Optie 1: Er is geen verschil, beide verdampen/kristalliseren tegelijk
Optie 2: Er is (heel) duidelijk verschil, met luchtstroom verdampt veel eerder
Optie 2a : Slechte kristallen bij Nr.2 (amorfe stof?)
Optie 2b: Geen verschil in kristallen, maar wel sneller
Optie 2c: Iets anders dan je zou verwachten, zoals hele grote kristallen of anders op elkaar 'gegooid/verzameld'.
Last edited by Z4x on 11 Aug 2014, 16:43, edited 1 time in total.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Re: NaCl kristal maken met/zonder luchtstroom experiment

Post by woelen » 12 Dec 2009, 20:40

Ik verwacht dat met de luchtstroom de verdamping sneller gaat (je voert de waterdamp af, waardoor de partiele druk t.g.v. waterdamp lager wordt en de vloeistof makkelijker verdampt). Ik kan me wel voorstellen dat het trillen van de ventilator of het wateroppervlak leidt tot minder mooie kristallen. Langzamere kristalvorming leidt ook tot betere/grotere kristallen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Post by Jor » 13 Dec 2009, 00:22

Is er wel een opening met de 'buitenwereld' in geval 1? Anders is de lucht op een gegeven moment verzadigd met waterdamp en zal er geen water meer verdampen.

Ik denk dat je een erg mooi kristal kan maken als je een oplossing van het te kristalliseren zout in een gesloten bak doet, en ernaast een bak met watervrij calciumchloride zet. Hierdoor verdampt het water langzaam, en het is onmogelijk dat er stof bij komt.

Eigenlijk zou je kopersulfaat kristallen moeten maken, dit is makkelijk en ze zijn mooi. Maar volgens mij heb je er maar weinig van, dus dan houdt het op.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 13 Dec 2009, 11:33

Natriumchloride vormt erg moeilijk mooie kristallen. Een verzadigde oplossing kristalliseert zonder reden overal uit. Een oververzadigde oplossing is moeilijker maken. Ik heb het een geprobeerd met een enkel entkristal, maar dit leverde een grote richel aan in elkaar gegroeide kristallen op. Er zijn gemakkelijkere stoffen om mooie kristallen mee te maken, zoals het genoemde kopersulfaat en natriumcarbonaat. De laatste is nauwelijks te bewaren, kopersulfaatkristallen zjin goed te bewaren als je ze goed lakt.

Met natriumcarbonaat (soda) kan je hele mooie langwerpige en doorzichtige kristallen maken en het kost haast niets :P
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 13 Dec 2009, 17:37

Ja, nr 1 is open. Misschien is NaCl niet de beste zout voor kristallen, maar wel de makkelijkste verkrijgbare (op dit moment), goedkoopste en veiligste stof. :)

Het is dan ook maar een test, misschien dat ik het ook met andere stoffen ga doen (hangt van het resultaat af).

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 14 Dec 2009, 15:41

Volgens mij wil het wel redelijk goed, natriumchloride. Het vormt normaalgesproken ook eerder losse kristallen, dan in elkaar gegroeide. Maar het worden vaak wel heel veel hele kleine kristallen.
Ik denk da opstelling 2 niet zulke mooie kristallen geeft, omdat er ook wel heel wat meer stof in terecht zal komen dan onder de stolp van opstelling 1.
Grote kristallen worden het gemakkelijkste gevormd van ijzerammoniumaluin, (NH4)Fe(SO4)2.xH2O

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 20 Dec 2009, 00:55

Nr 2 is veel sneller verdampt en heeft kristallen. Nr 1 heeft geen kristallen en het water niveau is nog hoog (hoger als nr 2). De kristallen zien er redelijk normaal uit voor NaCl. Dus ik denk dat het versnellen van verdampen door blazen van lucht, voor het maken van kristallen, wel kan. Al zal ik wel de trillingen voorkomen/verminderen, want bij mij zag je een stukje kristal op het water oppervlak rondjes 'varen' de hele tijd, dat lijkt me niet zo goed.

Ik weet niet of je het goed kan zien, maar de kristallen groeien als een tak naar boven, zo lijkt het. Beetje als een sneeuwvlok. Is toch net weer wat anders dan me eerste keer NaCl kristallen maken, misschien komt het door de jodium (dit was keukenzout met jodium ofzo). :)

Niet zulke goeie foto's helaas.
NaCl-kristal-test-uitkomst1.jpg
NaCl-kristal-test-uitkomst2.jpg
Last edited by Z4x on 11 Aug 2014, 16:44, edited 1 time in total.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 12 Apr 2010, 20:54

Er dwaalt nu al een tijdje het idee door me hoofd dat door trillingen je een "vertakking" bij NaCl kristallen krijgt. Wel normale kubussen (normale kristalstructuur), maar dan vormen die blokjes samen "takken".

Hoe kan ik anders die laatste foto verklaren?

Of zou het met de luchtstroom te maken hebben? Dat het "die kant uit" verdampt. :)

Of dat het aan de kant waar de lucht vandaan komt kouder is (meer verdampt = energie weg) en daar sneller kristalliseert.

Hoe dan ook, het idee is een keer verschillende bakjes met dezelfde NaCl oplossing te maken en ze op verschillende frequenties te laten trillen en dan maar kijken wat er gebeurt. Iemand een idee voor een frequentie? Frequentie wordt denk ik via een speaker onder de bakjes doorgegeven aan de oplossing. :)

//edit//
Moet natuurlijk niet te sterk trillen want anders krijg je "sneeuw", is wel grappig om te zien, maar ik hoef geen super kleine kristallen. :)

Post Reply