Elektrolyse timer

Voor al je opdrachten van school, werk of al het andere waar je niet uit kan komen, ook voor je lastige vraagstelling waar je niet uit kan komen.Zowel chemie als andere onderwerpen mogen hier behandeld worden.

Elektrolyse timer

Berichtdoor Z4x » di apr 13, 2010 8:00 pm

Hallo,

Gezien woelen ook best veel weet van elektrotechniek, vraag ik het hier. :D

Ik heb:
18 volt 1.1A DC adapter/voeding van HP (printer)
2 koolstofstaven
grote oplossing met koperacetaat en azijnzuur (met veel koperdraad onderin)
Attiny13 (voor timer, dat lukt me wel)
Fairchild BUZ11: http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... /BUZ11.pdf

Het idee is om om de zoveel tijd een korte tijd elektrolyse te doen. Dit geeft zuurstof (en waterstof) in de oplossing wat het maken van koperacetaat moet bevorderen (is het idee, ik geef wouter de schuld als het niet werkt :P :P :P ). De timing (met attiny13) lukt me wel. Dit kan ik dan doorgeven aan een BUZ11 transistor/MOSFET die de stroom/elektrolyse beheerst.

Probleem:
Ik heb met de multimeter getest hoeveel ampere de elektrolyse neemt en dat geeft aan ongeveer 7A (multimeter in serie en connector op 10A stand). Terwijl ik dit deed zag je geen belletjes, gebeurde niks. Het vreemde is dat zonder de multimeter er wel belletjes komen. Daarnaast kan de voeding/adapter niet eens 7A leveren volgens het etiket..... er gaat hier dus iets fout... met meten denk ik.

Dan is er het probleem dat ik niet weet hoe groot het koelblok voor de BUZ11 moet zijn. Ik heb er nu maar een kleintje opgeschroefd (zie foto), zou die kunnen?

Afbeelding
And you think you can solve all your problems by yourself...
Z4x
Scandium

Re: Elektrolyse timer

Berichtdoor Z4x » wo apr 14, 2010 10:06 am

Ik heb het al werkende gekregen. Nu doet ie ongeveer 15-20 seconden elektrolyse, dan 15 minuten niks en dan weer elektrolyse enzovoorts.

Klein rood lampje er bij die aan geeft wanneer ie aan staat. Een weerstand (100k dacht ik) van de gate aansluiting naar grond, zo dat de MOSFET geen last van storing heeft.

Enigste wat nog mooier zou zijn is dat ie iedere keer na elektrolyse de elektroden omwisselt. Nu krijg je op 1 elektrode heel veel koper aanslag en op de andere niks. Maar ja, je kan niet alles hebben. :)
Z4x
Scandium

Berichtdoor woelen » wo apr 14, 2010 5:20 pm

Waarom deze oplossing? Wat je ook kunt doen is gewoon een kleine stroom door de oplossing sturen, door een flinke weerstand in serie te zetten tussen voeding en cel. Ik zou bijv. een 1200 ohm weerstand nemen en die in serie zetten met je voeding van 18 V. Dan heb je pakweg 10 mA electrolyse stroom (er van uit gaande dat de cel zo'n 6 volt neemt). Dit zou overeen komen met 600 mA electrolyse voor 15 seconden en dan 15 minuten niks. Met zo'n oplossing heb je niks te maken met koelblokken e.d. Als de weerstand wat warm wordt, dan neem je gewoon drie stuks van 390 ohm in serie en dan ben je er ook.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science
woelen
Argon

Berichtdoor Z4x » wo apr 14, 2010 5:26 pm

Ja, daar had ik niet aan gedacht... :s

Ik wou belletjes zien = zuurstof in oplossing = theoretisch sneller koperacetaat, maar, nu je het zegt, langzaam elektrolyse zal natuurlijk ook wel zuurstof geven, je ziet het alleen minder. :)
Z4x
Scandium

Berichtdoor Z4x » do apr 15, 2010 10:40 pm

Ik liet de huidige opstelling door gaan en nou is de MOSFET al dood. Toch iets fout gedaan denk ik.... :(
Z4x
Scandium

Berichtdoor Z4x » za mei 15, 2010 1:40 pm

Vraagje over elektrolyse.

Ik gebruik vaak van dat koperdraad bedoelt voor stroom-leidingen in huis (we hebben best veel van dat spul), maar dit heeft niet echt een groot oppervlakte. Hoe groter de oppervlakte hoe beter de elektrode, toch?

Nou vraag ik mij het volgende af. Heeft het nut als ik het oppervlakte van de elektrode schuur? Of als ik in het oppervlakte allemaal deuken maak met de knijptang maak? Of heeft het nog meer nut als ik de elektrode plat sla met een hamer?

Ik kwam ook dit tegen: http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=2195 volgens mij is dat hoge zuiverheid koper, geen bescherming en veel oppervlakte. Is zoiets beter? Als het niet werkt kan ik het altijd nog gebruiken waar het voor bedoeld was. :)

Er zit trouwens in elektromotors of kapotte transformators ook veel koper(draad), maar dit heeft meestal een (plastic) bescherm laagje.
Z4x
Scandium

Berichtdoor Fuzzwood » za mei 15, 2010 2:59 pm

Je kunt ook zorgen dat er meer draad onder het vloeistofniveau gehouden wordt. Buig eens een draad in een \/\/\/\/ vorm
Fuzzwood
Beryllium

Berichtdoor Z4x » za mei 15, 2010 3:01 pm

Fuzzwood schreef:Je kunt ook zorgen dat er meer draad onder het vloeistofniveau gehouden wordt. Buig eens een draad in een \/\/\/\/ vorm

Rondjes draaien om een schroevendraaier doe ik ook wel ja, maar op den duur past er niet meer in de container zonder de andere elektrode te raken. :)
Z4x
Scandium

Berichtdoor Wouter » za mei 15, 2010 3:09 pm

Ik gebruik uitsluitend massief koperdraad, van dat hele dikke (3 mm ofzo). Zo voorkom je dat er stukjes koper je koperzouten verontreinigen. Het probleem is namelijk dat het koper alleen reageert op de plek waar het het minste weerstand ondervindt: het dichtstbijzijnde punt. Alles wat verder weg is blijft dus min of meer onaangetast. Hoe dikker het koper, hoe beter, als je het gebruikt om tot een zout te maken, tenminste.
OutsideLife.nl
Omdat overleven een kunst is.
Wouter
Vanadium

Berichtdoor Pyrochemistry » di mei 18, 2010 6:11 pm

z4x: Wat is het probleem van een grote stroom door de cel? Het beste is juist om een grote stroom te hebben lopen op een relatief lage spanning bij een hoge stroom zal je reactie veel sneller verlopen dan andersom het geval is. Het potentiaal doet er niet veel toe, zolang je maar minstens de spanning van de EN (1,9v) van koper aanhoud verloopt de reactie. Het gaat er niet om dat er zuurstof wordt gevormd, het gaat erom dat de koper wordt geoxideerd door de stroom.

Het beste werkt het om een zo groot mogelijke oppervlakte van je elektrode te hebben, zo loopt er meer stroom en stijgt de efficiency van de elektrolyse.
http://www.youtube.com/user/Hydroxybenzeen.

"Sinds jaar en dag stroomt er broom door mijn aderen."
Pyrochemistry
Zuurstof

Keer terug naar Opdrachten en Vraagstellingen