Recente aankopen

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.

Re: Recente aankopen

Berichtdoor Ragbips » di jun 22, 2010 12:15 am

Ja vandaar ook mijn vraag dus omdat ik het ook raar vond, maar toen dacht ik dus aan die 5f subschil die wel de laatstgevulde schil is, maar niet de meest energievolle, dus daarom dacht ik aan +5. Het is inderdaad een witte kristallijne stof, maar ik heb het nog niet van dichtbij bewonderd. Ik heb er wel een foto van en er staat duidelijk Am2SO4, maar die persoon wist het zelf ook niet helemaal zeker volgens mij. Ik zal het eens onderzoeken, en als het Ag2SO4 blijkt te zijn, is het ook leuk (maar minder spannend).
Ik weet verder ook niet wat voor kleuren Am-zouten hebben.
Ragbips
Boor

Berichtdoor Wouter » di jun 22, 2010 12:18 am

Geen idee. Hoe zou je dat willen onderzoeken?
OutsideLife.nl
Omdat overleven een kunst is.
Wouter
Vanadium

Berichtdoor spidey » di jun 22, 2010 12:29 am

woelen schreef:Se*O2(2-) --> BrO4(-) + e (e is vanwege het beta-verval van de radio-isotoop Se*).

Op deze manier heeft men het perbromaat ion ontdekt, iets waarvan men tot dan toe had gedacht dat het niet zou kunnen bestaan.

Ehm, en dat zuurstofmolecuul, of die beide zuurstofatomen dan?
spidey
Chloor

Berichtdoor Ragbips » di jun 22, 2010 1:28 am

Wouter schreef:Geen idee. Hoe zou je dat willen onderzoeken?

Geigerteller, oplosbaarheid, of misschien een bepaald volume wegen :P
Ragbips
Boor

Berichtdoor woelen » di jun 22, 2010 8:41 am

spidey schreef:Ehm, en dat zuurstofmolecuul, of die beide zuurstofatomen dan?

Sorry voor de fout, ik bedoel het volgende:

Se*O42- -- > BrO4- + e

Selenaat geeft dus perbromaat en er komt een electron vrij. In waterige oplossing zal dit electron direct leiden tot vorming van waterstof:

2H2O + 2e- --> 2OH- + H2

Dus, het netto effect van het beta-verval van de selenium is dus dat er perbromaat in oplossing komt en dat de oplossing basisch wordt.
Laatst bijgewerkt door Nernst op do jun 24, 2010 4:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gelieve sub- en supscript te gebruiken.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science
woelen
Argon

Berichtdoor Pyrochemistry » ma jul 12, 2010 9:40 pm

Ik heb er weer een nieuwe aanwinst bij voor in mijn labje! Het betreft een magneetroerder met verwarming (thank you mr. labstuff!) Een kleine investering maar die dingen zijn bijna onmisbaar in de meeste organische synthesen.

In de vakantie ga ik nog een keer een paar dingetjes bestellen aangezien ik nog het één en ander nodig heb: isoamylalcohol, ftaalzuuranhydride, ethanol denat 1l, tollueen, 1l, nitrobenzeen verloopje NS 29 naar NS24, verloopje NS 14 naar NS 19, wat nieuwe erlenmyers en bekerglazen, rondbodemkolf 250ml en 500ml, driewegkolf 100ml en een paar nieuwe thermometers (die van mij houden het blijkbaar maximaal een half jaar uit zonder kapot te vallen :P). Dit allemaal ga ik niet in één keer bestellen, ik ben ook nog bezig met een rijbewijs, ga op vakantie met vrienden en uitgaan is nou eenmaal een dure aangelegenheid kortom: het geld groeit mij niet op de rug.

Trouwens, ik ben op dit moment mijn faforiete element, viel me nou pas op!
http://www.youtube.com/user/Hydroxybenzeen.

"Sinds jaar en dag stroomt er broom door mijn aderen."
Pyrochemistry
Zuurstof

Berichtdoor Nernst » ma jul 12, 2010 9:54 pm

Altijd handig zo'n magneetroerder met ingebouwde verwarming ;) Is het een IKA geworden?
Verder, mooie plannen voor aankoop heb je; Glaswerk is toch echt onontbeerlijk voor het uitvoeren van proeven :P
Misschien een tip voor je thermometers, een pt100/digitale contactthermometer zijn niet zo heel duur ;)
Nernst
Stikstof

Berichtdoor Pyrochemistry » vr jul 23, 2010 11:28 pm

Ja ik heb een IKA-MAG RET, ik heb nou al erg veel gemak van het ding!

Ik heb vandaag van een paar meter koperen buis een stellage gemaakt op en mijn labtafel bevestigd met muurplaten, waardoor ik in de toekomst ook wat gecopliceerdere opstellingen kan bouwen, mijn statieven had ik zelf gemaakt maar die waren niet heel erg solide. Ik ga denk ik voor een thermometer met glazen opzet. Ik merk dat die losse thermometeropzetstukjes niet echt bestendig zijn tegen salpeterzuur. Ik koop ook nog een andere losse voor organische syntheses enzo, zodat ik die in het reactiemengsel kan steken. Een digitale kan ik in de toekomst nog wel gaan kopen, wel hebben die het voordeel dat ze minder snel stukvallen natuurlijk!

Ik heb nu net genoeg glaswerk om mij te redden, ik had best wel veel maar dat is in een jaar tijd bijna gehalveerd, ik moet echt beter mijn spullen opruimen dan stoot ik minder snel wat om :) (soms staat na een experiment mijn hele tafel vol met bekerglazen en potjes stoffen, wonder bovenwonder heb ik nog nooit en pot met een één of andere stof erin laten vallen :)) Alleen dat speciale glaswerk, dus dat met slijpstukken, heb ik nog nooit laten vallen. (hier ben ik ook héél zuinig op!)

Wel is er een kolf gesneuveld met slijpstuk, omdat ik probeerde om voorzichtig het kapotte slijpstuk van mijn liebigkoeler eruit te bikken met een schroevendraaier, dat ging prima totdat ik uitschoot.. Kortom: jammer!

Pyrochemistry
Zuurstof

Berichtdoor Nernst » vr jul 23, 2010 11:33 pm

Heb je toevallig enkele foto's gemaakt van je stellage?
Nernst
Stikstof

Berichtdoor Ragbips » za jul 24, 2010 6:23 am

Je hebt dan geluk, meestal is het uitgerekend het dure spul wat kapot gaat.
Mij is het gelukkig ook nog nooit overkomen, alleen een lading kapotte reageerbuisjes, maar ik heb mensen vigreux-kolommen stuk zien laten vallen. Toch altijd ontroerend :P
Ragbips
Boor

Berichtdoor Z4x » wo aug 04, 2010 5:11 pm

Er gaat niets boven Groningen. :)

De rechter was Ammoniumnitraat, Wilco? De stof is trouwens inderdaad hygroscopisch, het blijft al een beetje plakken in het flesje. De dop heeft een inleg dus het zou goed moeten zijn. Als het wel klonterig wordt, kan ik het dan met een luchtverbinding met NaOH droog trekken? Of is het dan gewoon makkelijker om er een oplossing van te maken?

v.l.n.r.
- fenolftaleine
- broomcresolgroen en
- ammoniumnitraat (niet zeker) (geen ph indicator)
Bijlagen
ph-meten.jpg
ph-meten.jpg (44.51 KiB) 64 keer bekeken
And you think you can solve all your problems by yourself...
Z4x
Scandium

Berichtdoor Wouter » wo aug 04, 2010 9:08 pm

Ammoniumnitraat is niet alleen hygroscopisch, het is deliquescent, wat betekent dat het zodanig hygroscopisch is, dat het oplost in het water dat het aantrekt. Ik weet niet waar je het voor wilt gaan gebruiken? Het is vooral drooghouden, droogmaken is lastig.
OutsideLife.nl
Omdat overleven een kunst is.
Wouter
Vanadium

Berichtdoor woelen » vr aug 06, 2010 10:01 am

Z4x schreef:Er gaat niets boven Groningen. :)

De rechter was Ammoniumnitraat, Wilco? De stof is trouwens inderdaad hygroscopisch, het blijft al een beetje plakken in het flesje. De dop heeft een inleg dus het zou goed moeten zijn. Als het wel klonterig wordt, kan ik het dan met een luchtverbinding met NaOH droog trekken? Of is het dan gewoon makkelijker om er een oplossing van te maken?

v.l.n.r.
- fenolftaleine
- broomcresolgroen en
- ammoniumnitraat (niet zeker) (geen ph indicator)

De rechter stof is geen ammoniumnitraat, maar ammoniumperoxodisulfaat, (NH4)2S2O8

De laatste stof is een zeer sterke oxidator (redoxpotentiaal is 2,01 volt). Deze oxidator is echter wel vrij traag werkend bij kamertemperatuur, bij verhitting tot 70 graden wordt het echter een stuk sneller. Het is zo sterk dat het in staat is om Ag(+) te oxideren tot Ag(3+), ClO3(-) kan worden geoxideerd tot ClO4(-), nikkel(II) kan worden geoxideerd tot nikkel(III) en/of nikkel(IV) en Mn(2+) kan worden geoxideerd tot MnO4(-).

Je moet de ammoniumperoxodisulfaat inderdaad heel goed afgesloten van lucht bewaren, anders wordt het nat en ontleedt het tot ammoniumbisulfaat, ammoniumpyrosulfaat en zuurstof. Een leuk proefje dat je er mee kunt doen is een neerslag maken van nikkelhydroxide (door wat nikkelsulfaat oplossing toe te voegen aan een oplossing van natriumhydroxide) en daar dan een oplossing van ammoniumperoxodisulfaat aan toe voegen. Doe die proef maar eens en laat je verrassen door de zeer opvallende kleurwijziging. Voeg vervolgens dan weer wat waterstofperoxide toe en je krijgt weer je lichtgroene nikkelhydroxide neerslag.

Je moet de ammoniumperoxodisulfaat niet als oplossing in water bewaren. Zo'n oplossing ontleedt vrij snel onder afgifte van zuurstof en vorming van een zure oplossing van ammoniumbisulfaat.
Laatst bijgewerkt door woelen op ma aug 09, 2010 9:50 am, in totaal 1 keer bewerkt
woelen
Argon

Berichtdoor Pyrochemistry » zo aug 08, 2010 11:06 pm

Ik heb er ook weer wat stofjes bij.

-malonzuur
-natriumperoxodisulfaat
-lood(II)nitraat
-natriumsulfiet
-natriumbromide
-ammonia 25%

Het gaat hier echter wel om kleinere hoeveelheden, wel leuk voor mijn stoffen-verzameling.

Ik zal deze week ook eens een foto maken van mijn lab in zijn huidige status!

Pyrochemistry
Zuurstof

Berichtdoor woelen » ma aug 16, 2010 9:17 am

Ik heb anilinium sulfaat gekocht. Dit is een stof met de formule (C6H5NH3)2SO4, aniline met de -NH2 groep geprotoniseerd en van het op die manier verkregen ion het sulfaat zout. Deze stof wil ik gebruiken voor experimenten met zgn. azo-kleurstoffen. Ik heb begrepen dat in combinatie met nitriet en enkele andere stoffen erg fraai gekleurde organische kleurstoffen kunnen worden gemaakt. Ik moet me daar eerst in verdiepen, maar deze stof heb ik alvast gekocht (via Malcolm, die bood het aan voor slechts GBP 3,99 per 250 gram). Het is een vaste kristallijne stof, licht hygroscopisch, wit. Labstuff heeft aniline, maar de vrije base lijkt mij erg onprettig om mee te werken (de damp is nogal giftig) en het zout is niet veel lastiger om mee te werken dan een willekeurig ander zout.

Als iemand ideeen heeft voor maken van een fraaie kleurstof, dan moet die maar in dit thread stappen.

In de zelfde koop heb ik ook nog gekocht:
- 5 gram vanadium metaal, analytical reagent grade, korrels (bedoeld voor elementen verzameling), voor slechts GBP 2,99
- 100 gram ninhydrine, voor GBP 4,99. Hiermee kun je vingerafdrukken ontdekken op papier e.d. Binnenkort zal hier wel een webpagina over komen. Dit is gewoon 'fun'. Ninhydrine kun je oplossen in bijv. laagkokende wasbenzine en die oplossing moet je dan vernevelen op het papier en dan een dag of twee laten inwerken. Officieel wordt een of ander onbrandbaar freon gebruikt als oplosmiddel door de recherche i.v.m. brandgevaar, maar voor een proef is het ook te doen met wasbenzine, alleen moet je dan buiten vernevelen.
woelen
Argon

VorigeVolgende

Keer terug naar Instrumenten en Chemicaliën