Pottenbakker Chemicaliën

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.

Pottenbakker Chemicaliën

Berichtdoor Z4x » zo jun 13, 2010 11:37 pm

Ik ga denk ik binnenkort (deze of komende week) naar het "keramisch centrum voor het noorden" en vroeg mij af wat handig is om allemaal te kopen. Prijslijst en stoffen die ze hebben: http://www.creavisie.com/startframe.htm (directe link naar pdf)

Doel is vooral om stoffen te kopen voor de kristallen, maar sommige hebben misschien ook leuke chemie?

Sowieso Ijzersulfaat en Kopersulfaat.

Ik zat ook te denken aan mangaancarbonaat om er sulfaat/chloride variant van te maken. Deze kristallen hebben een kleur, toch?

Lithiumcarbonaat voor chloride/sulfaat variant. Helaas is lithium vaak wit of niet?

Bariumcarbonaat voor chloride/sulfaat variant. Is helaas ook wit, maar misschien wel leuke kristalvorm of chemie.

Cobaltsulfaat? Helaas is dat spul giftig (en verrekte duur)

Antimoonoxide? Kan je daar sulfaat/chloride variant van maken? Anders heb ik er niks aan.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...
Z4x
Nikkel

Re: Pottenbakker Chemicaliën

Berichtdoor spidey » ma jun 14, 2010 2:30 am

Lithium is bij mijn weten altijd "wit" (dus: de zouten ervan), net als alle alkalimetalen. Ik wijs je ook even op wat mijn ervaringen ermee zijn.

Mangaancarbonaat: zeker doen. Mangaandioxide ("bruinsteen") kan ook. MnO2 is omzetbaar naar andere mangaanverbindingen, maar dit is niet heel straightforward.

Bariumcarbonaat: ook de aardalkali's geven over het algemeen "witte" zouten. Maar wel handig om er bariumchloride van te maken, waarmee je mooi je sulfaat voor chloride kunt inwisselen. Je moet het dan omzetten naar bariumchloride.

Cobaltsulfaat: ja, hoewel liever het chloride. Kun je veel leuke experimenten mee doen. Niet stoffen, stof is schadelijk.

Antimoonoxide: nog weinigen zijn met de chemie daarvan bezig geweest. Heb er zelf 1 proefje over gepost. Zou ik niet kopen.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

Een loodverbinding mischien? Wel flink giftig, maar goed.
Chroomsulfaat anders? Nikkel: nogal giftig (carcinogeen).
Cadmium verbinding: nog giftiger.
Zirkoonoxide, titaanoxide: oninteressant (ook veel te passief, reageert nergens mee).
Molybdeentrioxide: mijn favoriet, niet erg giftig, lastige chemie, maar wel interessant. Voor jou minder, denk ik.
Strontiumcarbonaat: minder giftig alternatief voor bariumcarbonaat, maar ook typisch "witte" chemie.
Vanadium verbinding: interessant, maar wel giftig.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

(Edit) Noot: vrijwel alle stoffen zijn in mindere of meerdere mate giftig. Pas in het bijzonder op voor aerosolen. Deze ontstaan vooral bij krachtig indampen (koken) en bij het oplossen van carbonaten. Als je dergelijke reacties uitvoert, doe dan een prop watten in de hals van je kolf of een stuk filtrerpapier erin/-over. Je zult verbaasd staan hoeveel daar nog in blijft hangen. En dat was anders in je omgeving terecht gekomen (bijvoorbeeld jouw longen).
spidey
IJzer

Berichtdoor woelen » ma jun 14, 2010 8:53 am

Inderdaad, de meeste metaalzouten zijn wel in meer of mindere mate giftig. Dat wil niet zeggen dat je er niet veilig mee kunt werken. De enige echt giftige metaalzouten zijn die welke gebaseerd zijn op lood, kwik, cadmium en hexavalent chroom. Alle andere zijn duidelijk minder giftig en vaak is de enige echt giftige weg die via inademing (geldt ook voor hexavalent chroom, echter kwik, cadmium en lood zijn ook via andere wegen zeer giftig). Om die reden heb ik bij bruisende oplossingen van een metaalzout in een bekerglas altijd losjes een papieren zakdoek over de beker, bij een reageerbuis prop ik gewoon een plukje van een papieren zakdoek boven in de buis. Standaard doe ik dat, altijd!

Ik zou geen ijzer(II)sulfaat kopen van de keramieker, dat spul is veel te onzuiver, er zitten allemaal dikke brokken roestachtig materiaal in, het is half geoxideerde rommel.

Wat zeker interessant is is het volgende:
- koper(II)carbonaat (kun je echt zuiver CuCl2 maken)
- koper(II)sulfaat
- cobalt(II)sulfaat
- molybdeenoxide (ook voor jou best wel interessant, prachtige kleuren, ook met electrolyse)
- vanadium pentoxide (vrijwel net zo interessant als chroom, zeer fraai, wel tamelijk giftig, niet carcinogeen)
- mangaan(IV) oxide (bruinsteen, kost echt maar heel weinig, gewoon 100 gram meepakken)

Nikkelzouten zou ik niet kopen, daar heb je al een en ander van, veilig opgelost. Chroom(III)oxide ook niet kopen, is veel te inert om ergens mee te laten reageren. Idem cobalt oxide, ijzer oxide, tin oxide, zirkoon oxide, titaan oxide, praseodymium oxide.
Met bovenstaand lijst zou ik het eerst maar even doen. Dat kost al aardig wat.

Ik ben het niet eens met Spidey dat cobalt chloride interessanter is dan cobalt sulfaat. Alle reacties die je met het chloride kunt doen kun je ook met het sulfaat (of het nitraat) doen, maar omgekeerd niet. Dit is omdat chloride een complex-vormer is met cobalt en eigenlijk altijd experimenten met cobalt beinvloedt. Sulfaat en nitraat zijn dat niet. Chloride kun je altijd toevoegen, bijv. in de vorm van NaCl en dan doen de Na(+) en SO4(2-) ionen er niet toe.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science
woelen
Chroom

Berichtdoor Z4x » ma jun 14, 2010 11:26 am

Bedankt voor de hulp.

Koper(II)carbonaat kan ik ook uit koper(II)sulfaat halen met natriumcarbonaat en is dan iets goedkoper. Ongeveer 4 euro tegen 7,50 per 500 gram, dan heb ik ook natriumsulfaat voor paar kristallen. :)

Ze hebben zo ver ik zie geen molybdeenoxide. :(

Waar kan ik dan ijzersulfaat vandaan halen?

Ik ga denk ik dit kopen op basis van jullie advies:

- koper(II)sulfaat €5 (1kg, ook om carbonaat en chloride van te maken)
- vanadium pentoxide €5 (100 gram)
- mangaancarbonaat €3 (500 gram, ook voor sulfaat en chloride.)
- mangaan(IV)oxide €0,50 (100 gram)
- cobalt(II)sulfaat €4 (100 gram)
- bariumcarbonaat €0,50 (100 gram)

Rond de 22 euro (met BTW).

Misschien weet Wilco of ik een degelijke pot per stof krijg of dat het allemaal in zakken zit ofzo?

*Naast chloride en sulfaat kan ik ook acetaat variant maken en vielleicht maak ik ooit de nitraat variant ook wel.
Z4x
Nikkel

Berichtdoor Wouter » ma jun 14, 2010 12:16 pm

Van de keramieker zit het altijd in plastic zakken.

Kleine opmerking: Koperchloride is geen "variant", maar een zout, dat geldt voor al deze verbindingen. :P
Organisch chemicus
Wouter
Seleen

Berichtdoor woelen » ma jun 14, 2010 3:48 pm

Inderdaad, het zit in plastic zakken. Mangaancarbonaat is vreselijk onzuiver spul, net als ijzer(II)sulfaat. Mangaancarbonaat zou wit moeten zijn, maar het spul van de keramieker is een of ander zwaar geoxideerd zootje met een vuil-bruine kleur. Koop mangaan(II)sulfaat, daarmee heb je een betere kans op een zuivere stof.

Aan de andere kant, mangaancarbonaat is niet duur met EUR 3 per halve kilo. Misschien is het wel een leuk project om te proberen hieruit zuiver mangaan(II)sulfaat te maken m.b.v. zwavelzuur en kristallisatie vanuit licht-zure oplossing.
woelen
Chroom

Berichtdoor Z4x » ma jun 14, 2010 4:31 pm

Ik zou deze kleur kristallen met ijzer(II)sulfaat willen maken: http://en.wikipedia.org/wiki/Iron%28II%29_sulfate en foto: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Iron% ... sample.jpg

Zou ik de onzuivere ijzer(II-III)sulfaat niet kunnen oplossen en laten uitkristalliseren en dan zie ik wel wat er uitkomt? Met 500 gram voor 2 euro zit er vast wel wat goeie ijzer(II)sulfaat of ijzer(III)sulfaat in.

Het is toch wel mogelijk om ijzer(III)sulfaat om te zetten in ijzer(II)sulfaat? Gewoon ijzer in de ijzer(III)sulfaat doen?

woelen schreef:Aan de andere kant, mangaancarbonaat is niet duur met EUR 3 per halve kilo. Misschien is het wel een leuk project om te proberen hieruit zuiver mangaan(II)sulfaat te maken m.b.v. zwavelzuur en kristallisatie vanuit licht-zure oplossing.

Ik ging er eigenlijk al vanuit dat ik al het pottenbakker spul moet zuiveren met kristallisatie. :P
Z4x
Nikkel

Berichtdoor spidey » di jun 15, 2010 1:33 pm

Realiseer je wel da een zuiveringstraject nog best wat tijd en moeite in beslag neemt. En soms ook weer andere stoffen om te kunnen zuiveren. Filtratie/rekristallisatie alleen is niet altijd genoeg. Anderzijds doe je zo wel waardevolle ervaring op. Als ik deze mogelijkheid had gehad tijdens mijn middelbare schooltijd, had ik het zeker gedaan.

woelen schreef:(...) Ik ben het niet eens met Spidey dat cobalt chloride interessanter is dan cobalt sulfaat. Alle reacties die je met het chloride kunt doen kun je ook met het sulfaat (of het nitraat) doen, maar omgekeerd niet. Dit is omdat chloride een complex-vormer is met cobalt en eigenlijk altijd experimenten met cobalt beinvloedt. Sulfaat en nitraat zijn dat niet. Chloride kun je altijd toevoegen, bijv. in de vorm van NaCl en dan doen de Na(+) en SO4(2-) ionen er niet toe.
De reden dat ik dit zei is omdat cobaltsulfaat niet en mooi kwantitatieve hoveelheid kristalwater heeft, en het chloride wel. Maar het kan inderdaad complexvorming aardig in de weg zitten.

Het keramiekerskobaltsulfaat dat ik hier heb, vormt een heldere rode oplossing. Na opnieuw uitkristalliseren ontstaat er een roze/rood/bruine rommel, geen fatsoenlijke kristallen. Kennelijk is dat voor deze stof heel lastig. Hoe zuiver dit is, heb ik niet onderzocht. Mijn cobaltsulfaat komt van Ve-Ka en bevat in elk geval geen onoplosbare onzuiverheden. (Ik denk zeer sterk aan het maken van een optische spectrometer. Daarmee zou ik ook een redelijk aantal onzuiverheden kunnen vaststellen. Maar dat wordt een project van maanden....)

Off topic: vormt kobaltsulfaat een goed uitkristalliserend Tuttonzout?
spidey
IJzer

Berichtdoor woelen » di jun 15, 2010 3:47 pm

Ik heb de indruk dat het cobaltsulfaat van de keramiekers best een goede kwaliteit heeft, net als het kopersulfaat van hun.
Voor de zekerheid heb ik ook een keer cobaltnitraat gekocht via eBay, maar ik heb tot nu toe geen verschil kunnen ontdekken in mijn experimenten met het cobaltsulfaat van de keramieker en dat cobaltnitraat via eBay (afgezien natuurlijk van het anion). De beide stoffen geven exact de zelfde neerslagreacties op allerlei anionen en geven roze/rode oplossingen. De vaste stoffen hebben ook de zelfde kleur, zowel het sulfaat als het nitraat is bruin/roodroze in vaste vorm. Ik heb ook nog cobaltchloride 6-hydraat en dat ziet er echt heel anders uit. Dat is veel donkerder en meer paarsroze van kleur. Het chloride is dus wezenlijk anders, het sulfaat en nitraat zijn heel erg vergelijkbaar qua eigenschappen. Het nitraat is alleen wel wat hygroscopischer.

Een andere leuke OTC-verbinding van cobalt die je kunt kopen in een winkel voor kunstenaarsbenodigdheden is zgn. cobaltgeel-pigment (aureoline). Dit is een stof met de formule K3Co(NO2)6.H2O en wetenschappelijke naam kalium hexanitritocobaltaat(III) 1-hydraat. Deze lost vrij slecht op in water, maar het lost wel op in warm zoutzuur onder vorming van ONCl wat ontwijkt als oranje gas en de oplossing wordt intens blauw. Voor mensen in/nabij stad Groningen: het is te koop bij Flokstra (http://www.flokstra.com/) in zakjes van 50 gram. Deze stof is ook een redelijk sterke oxidator.

@z4x: Ijzer(II)sulfaat is sowieso een stof die niet goed bewaard kan worden. Het oxideert aan de lucht en zelfs in een goed afgesloten potje krijg je na verloop van tijd een bruine korst op ijzer(II)sulfaat. Om die reden vind ik ijzer(II)sulfaat een vervelende stof en niet echt interessant. Veel beter houdbaar is ijzer(II)ammoniumsulfaat, zgn. Mohr's zout. Deze stof is stabiel aan de lucht en is goed zuiver te maken. Wat jij zou kunnen doen is ijzer(II)sulfaat van de keramieker nemen, dat oplossen (wordt echt een heel troebele zooi en daar een klein beetje zwavelzuur bij doen, 1 ml verdund zuur op een halve liter oplossing of zo). Deze oplossing laat je vervolgens een aantal dagen staan totdat alle troebele zooi is bezonken.
In een andere pot los je dan ammoniumsulfaat op (kunstmest, zwavelzure ammoniak is 99% ammoniumsulfaat). Ook hier een paar dagen laten staan om evt. onzuiverheden te laten bezinken. Dan voeg je beide oplossingen bij elkaar en laat je indampen. Je krijgt dan heel licht mintkleurige kristallen van Mohr's zout.
woelen
Chroom

Berichtdoor Gruson » di jun 15, 2010 5:47 pm

Iets offtopic, maar ik vond in een schilderswinkel vorige week kwik(II) oxide als rood pigment. Apart dat dat nog verkocht wordt.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.
Gruson
Neon

Berichtdoor woelen » di jun 15, 2010 9:38 pm

Er wordt wel meer erg giftig spul verkocht. Bij datzelfde bedrijf Flokstra is ook CdS (geel pigment), Cd(S,Se) (rood pigment) en CdSe (diep steenrood pigment) te koop. Ik heb uit dat CdSe een keer een beetje H2Se gemaakt (echt maar heel weinig, want H2Se is echt asociaal giftig). De kleurloze Cd-houdende oplossing heb ik nog steeds. Deze geeft met hydroxide een wit neerslag en met sulfide een heel fraai geel/oranje neerslag.
woelen
Chroom

Berichtdoor spidey » wo jun 16, 2010 7:28 pm

Ik heb dat hier ook thuis, uit een winkel voor kunstenaarsbenodigdheden, maar het was echt belachelijk duur.

Edit: cadmiumgeel heb ik hier ook als pigment staan, da's goed betaalbaar. Cadmiumrood evenzo. Ik krijg de indruk dat niemand echt meer geinteresseerd is in dit element en dat pigmenten een mooie manier zijn om toch nog wat Cd op de markt te krijgen.

Nu Cd-houdende batterijen uit de gratie zijn geraakt, heeft cadmium nog andere belangrijke toepassingen?
spidey
IJzer

Berichtdoor Wouter » wo jun 16, 2010 7:43 pm

Neen. Cd wordt volledig geweerd uit het dagelijks leven. Niet geheel onterecht natuurlijk, dat spul is ongeveer net zo giftig als kwik maar werd gebruikt alsof er geen nadelen aan zaten (speelgoed kleuring :s). Wel komt Heineken terug met de gele bierkratten, geloof ik.
Organisch chemicus
Wouter
Seleen

Berichtdoor Z4x » wo jun 16, 2010 10:38 pm

Bij de McDonalds kreeg je cadmium gratis bij je happy-meal. Actie is nu afgelopen. :P

http://www.c2w.nl/cadmium-is-de-boeman.89955.lynkx
Z4x
Nikkel

Berichtdoor spidey » wo jun 16, 2010 11:54 pm

Wat gebeurt er eigenlijk tegenwoordig met al dat cadmium? Ik begrijp dat het tegenwoordig vooral een restproduct bij de zinkproductie is.

Wouter schreef:Neen. Cd wordt volledig geweerd uit het dagelijks leven. Niet geheel onterecht natuurlijk, dat spul is ongeveer net zo giftig als kwik maar werd gebruikt alsof er geen nadelen aan zaten (speelgoed kleuring ). Wel komt Heineken terug met de gele bierkratten, geloof ik.

Toch apart is dat. Het algemeen bewustzijn is volgens mij nog niet zo ver. Cadmiumpigmenten worden nog wel gewoon verkocht met een stickertje 'giftig'; bij kwikproducten komt dat niet voor. Kwik is in die zin natuurlijk wel gevaarlijker, dat kwik zelf een vloeistof is en dus verdampt, terwijl cadmium vast is.
spidey
IJzer

Volgende

Keer terug naar Instrumenten en Chemicaliën