Smaak van stoffen

Over chemie wat niet in een andere categorie past.

Smaak van stoffen

Berichtdoor Robin » wo sep 03, 2008 8:50 pm

Naar aanleiding van Wouter's topic over de geur van chemicaliën, een topic over de smáák van chemicaliën!

Dus, wat heb je allemaal al geproefd, en hoe smaakte het!

Ohja, zoals Wouter al aangeeft: het is niet dat je stoffen in grote hoeveelheid moet gaan proeven, als ik iets 'proef', is het meestal maar een klein korreltje of klein druppeltje. Meer niet. En doorslikken sowieso niet. Meeste metaalzouten zijn sowieso slecht voor je.

Anyway, mijn lijstje:

Natriumchloride: zout, droogt de mond uit
Ammoniumchloride: dropachtig, zout
Koper(II)chloride: zout, bitter, prikt op de tong
Natriumbicarbonaat: zoutig
Natriumcarbonaat: zeer bitter, oude shampoo die al drie jaar heeft staan rotten
IJzer(III)citraat: metalig, ijzerachtig, citroenachtig. Hoewel dit laatste ook kan komen door het citroenzuur, ik kan niet uitsluiten dat dat er ook bij zat.
Citroenzuur: zuur, fris, citroenig
Ascorbinezuur: zuur
Zwavel (poeder): smaakloos, lost niet op in de mond...
Glutamine: beetje melk-achtig
I'm dancing with the robots tonight.
Robin
Helium

Re: Smaak van stoffen

Berichtdoor Wouter » wo sep 03, 2008 10:59 pm

Disclaimer:
Wetende dat het dom is om sommige stoffen te proeven, hierbij mijn excuus àls ik een stof proef, dan is dat meestal in de wetenschap dat de stof in de gebruikte hoeveelheden geen kwaad kunnen. Ik raad het zeker niemand aan om het te proberen, maar mocht je het onverhoopt graag willen, ik houd je niet tegen. Denk er alleen goed bij na!

Ik heb vrij veel geproefd, variërend van citroenzuur tot natriumzouten tot enkele organische stoffen. Hoeveelheden: weinig, soms nauwelijks zichtbaar. En ik vergeet waarschijnlijk ook nog eens veel.

Ammoniumchloride: Ook wel bekend onder de naam salmiak, zout/bitter
Azijnzuur: Zoals bij vele stoffen, is de stof vernoemd naar het mengsel waar het het meest prominent in zit; hier dus azijn. Zuur.
Citroenzuur: Zuur
IJzersulfaat: Typische metalen smaak, bitter
Kopersulfaat: Zeer bitter
Menthol: Zoetig, bitter
Natriumchloride: Zout
Natriumcarbonaat: Oude muffe shampoo, bitter
Water: Smaakt naar weinig
Zwaar water: Mijn trots: Een paar druppeltjes zwaar water. Smaakt precies hetzelfde als gewoon water, verrassend! :P
Ascorbinezuur: Zurig
OutsideLife.nl
Omdat overleven een kunst is.
Wouter
Vanadium

Berichtdoor Jor » di jan 13, 2009 2:26 am

Lood(II)acetaat smaakt zoet, naar suiker. Iemand lef om dat te proberen :D >:D ? (niet doen dus)

Ik proef geen chemicalien. Uit principe. Het gevaar ligt dat als je eenmaal begint, je het wil blijven doen en de interesse krijgt, en dan ga je je grenzen telkens iets verleggen, totdat je op een dag kwik(II)chloride aan het proeven bent :o . Ik overdrijf natuurlijk nu iets.
Jor
Silicium

Berichtdoor Wouter » vr jan 16, 2009 9:41 am

Jor schreef:Ik proef geen chemicalien. Uit principe. Het gevaar ligt dat als je eenmaal begint, je het wil blijven doen en de interesse krijgt, en dan ga je je grenzen telkens iets verleggen, totdat je op een dag kwik(II)chloride aan het proeven bent :o . Ik overdrijf natuurlijk nu iets.

Ik kan niet meer dan het met je eens zijn, als ik een stof proef komt het omdat het al in de keuken wordt gebruikt. Verder ben ik niet echt van plan nog iets in mijn mond te steken, gezien de risico's -zeker in een thuislab- niet te onderschatten zijn.
OutsideLife.nl
Omdat overleven een kunst is.
Wouter
Vanadium

Berichtdoor Zoetepasweiden » di mei 11, 2010 9:21 pm

Als 15-jarige nam ik eens per ongeluk een slok ijzer(III)chloride-oplossing in de overtuiging dat het cola was (ik bewaarde die sterk op cola gelijkende oplossing toen in een oude colafles). IJzer(III)chloride heeft een metaalachtige, sterk zure smaak en tast in een ommezien het tandglazuur aan. Sindsdien bewaar ik geen vreemde vloeistoffen meer in frisdrankflessen!
Zoetepasweiden
Lithium

Berichtdoor Bart » vr mei 14, 2010 7:46 pm

Zou ik inderdaad ook niet meer doen nee :P Zelf heb ik nooit op het lab iets geproefd of zo en ben ook niet van plan dit ooit te gaan doen behalve als ik chemische kok word of zo en mijn producten toch als voedingswaar in de winkelschappen belanden. En dan nog vind ik het persoonlijk niet verstandig om op het lab in de nabijheid van chemicalien te eten in verband met vervuiling/nalatigheid etc.
De enige chemicalien die ik dus ooit geproefd heb zijn voor zover ik weet :

Natriumchloride
Vanilline
Water
Azijnzuur
Citroenzuur

Maar dan uit de verpakking die ze in de winkel mee hadden gekregen :P
Bart
Elektron

Berichtdoor Zoetepasweiden » wo jul 07, 2010 9:43 pm

Op de middelbare school heb ik ooit een oplossing van zilvernitraat geproefd, dit gebeurde tijdens het (oraal) pipetteren. Oraal pipetteren was toen de normaalste zaak van de wereld, er werd in die tijd nauwelijks gebruik gemaakt van pipetteerballonnen. Thans is oraal pipetteren in het voortgezet onderwijs niet meer toegestaan.

O ja, een oplossing van zilvernitraat smaakt ont-stel-lend goor!
Zoetepasweiden
Lithium

Berichtdoor spidey » do jul 08, 2010 12:33 am

Oxaalzuur schijnt ook vreselijk te smaken. Ik herinner me dat sommigen het tijdens het pipetteren binnenkregen. Ja, ook al weer ruim 2 decennia geleden.
spidey
Chloor

Berichtdoor Robin » vr jul 09, 2010 11:28 am

Zoetepasweiden schreef:Op de middelbare school heb ik ooit een oplossing van zilvernitraat geproefd, dit gebeurde tijdens het (oraal) pipetteren. Oraal pipetteren was toen de normaalste zaak van de wereld, er werd in die tijd nauwelijks gebruik gemaakt van pipetteerballonnen. Thans is oraal pipetteren in het voortgezet onderwijs niet meer toegestaan.

O ja, een oplossing van zilvernitraat smaakt ont-stel-lend goor!

Is dat zo? Ik heb dat twee jaar geleden tijdens een practicum nog moeten doen...
I'm dancing with the robots tonight.
Robin
Helium

Berichtdoor Pyrochemistry » do jul 15, 2010 1:09 am

Bij ons is het zelfs verboden om met de mond te pipetteren! Mits het dan niet om demiwater gaat ofzo... Vroeger gebeurde pipeteren bijna altijd met de mond.

Ik heb ook nooit bijzondere stoffen geproeft, NaCl, salmiak, en zéér verdunde NH3 oplossing (beetje zeepachtig en bitter tegelijk), citroenzuur en water (goh waar smaakt dat toch naar :P). Oja en ik heb per ongeluk wel eens een paar druppels aceton in mijn mond gekregen, klinkt vaag maar ik moest niezen boven een bekerglas :P, het smaakt ontzettend bitter. Ik heb ook wel eens wodka gedestileerd (de concentratie moest op zijn minst 90% bedragen gok ik zo) en hiervan heb een paar druppels op mijn tong gedaan, het destillaat smaakt nergens naar, het prikt echter wel ontzettend op de tong en keel (nee ik heb de rest van het destillaat niet opgedronken maar veresterd met benzoëzuur).

Verder ben ik zelf ook niet zo van het stoffen proeven, de meeste chemicaliën die je in het lab gebruikt zijn giftig in een bepaalde dosis, en horen niet in je lichaam te komen via die weg, ook al zijn sommige stoffen dan niet lichaamsvreemd.

Loodacetaat wordt ook wel "lead sugar" genoemd, het werd gebruikt om wijn aan te zoeten, dikwijls stierven stevige drinkers, niet van de alcohol maar door lood-ophoping.
http://www.youtube.com/user/Hydroxybenzeen.

"Sinds jaar en dag stroomt er broom door mijn aderen."
Pyrochemistry
Zuurstof

Berichtdoor DarkPoison » di jul 27, 2010 3:51 pm

Robin schreef:Is dat zo? Ik heb dat twee jaar geleden tijdens een practicum nog moeten doen...

Helaas is het op sommige scholen nog steeds aan de orde. Zo zag ik laatst een stel leerlingen zoutzuur (!) pipetteren met de mond tijdens een practicum. Nadat ik vroeg waarom ze dat deden, gaven ze aan dat dat op die manier van de docent moest...
Ik heb ooit per ongeluk wat pure parfum in mijn mond gekregen... de smaak krijg je dagen niet van je tong af...
Amateur + Chemie = Instant Poetry
DarkPoison
Elektron

Berichtdoor Ragbips » wo aug 11, 2010 12:14 am

Ik moest vorig jaar ook gewoon met de mond pipetteren. Oxaalzuur is inderdaad verschrikkelijk goor, ik kan de smaak zo even niet meer beschrijven. Kaliumdichromaat verdund is ook niet echt lekker, maar zat niet een hele bijzondere sterke smaak aan (was erg verdund).
Ammoniak is gewoon pijnlijk, brandt op je lippen, en natronloog heb ik ooit een korreltje van geproefd, en dat brandt meteen als de hel op je tong, absoluut geen aanrader.
Kwik lijkt me wel interessant om een keer te proeven, maar dat lijkt me toch niet zo'n geweldig idee.
Ragbips
Boor

Berichtdoor Pyrochemistry » do sep 02, 2010 6:41 pm

Kwik hoort niet op te lossen in je maagzuur, dus in theorie moet het gewoon kunnen, alleen voor het idee lijkt het me niet prettig om eens te proberen, ik houd het toch maar op een glas water in plaats van kwik.
http://www.youtube.com/user/Hydroxybenzeen.

"Sinds jaar en dag stroomt er broom door mijn aderen."
Pyrochemistry
Zuurstof

Keer terug naar Algemeen