Een spectacular experiment, chloor en natrium

Alleen uitgevoerde en volledig uitgewerkte experimenten mogen hier geplaatst worden. Voor de discussies over de betreffende experimenten, zie "Discussies over experimenten".
Forumregels
Voordat je een experiment plaatst, lees dan de regels voor dit forum.

Een spectacular experiment, chloor en natrium

Berichtdoor Jor » vr feb 13, 2009 12:36 am

Dit is een visueel prachtig experiment: natrium in chloor laten branden.

Benodigdheden
-natrium metaal
-chemicalien om enkele 100-300mL chloorgas te maken. Dit kan bijvoorbeeld met zoutzuur en een van de volgende chemicalien: bruinsteen (verhitten nodig), bleek (verhitte ook nodig, anders zeer weinig chloor), calciumhypochloriet, kaliumpermanganaat (zonde) en trichloorisocyanuurzuur (zwembad tabletten).

Veiligheid:
-Dit is een vrij gevaarlijk experiment! Je maakt een vrij grote hoeveelheid chloorgas en daarom MOET dit experiment buiten of onder goede afzuiging (zuurkast) worden uitgevoerd!
-De rook die ontstaan bij natrium verbranden in lucht is heel erg irriterend bij inademen.
-Laat nooit brandend natrium in glas vallen, anders kan het breken (weet niet zeker, maar denk ik), en dan heb je veel vrijkomend chloorgas, spatten van chloor-oplossing (zeer corrosief) en rondvliegend glas).

Afval en onschadelijk maken:
Na het experiment, moet aan de chloor-oplossing een paar flinke scheppen natriumbicarbonaat of carbonaat (overmaat t.o.v zoutzuur) worden toegeoegd, en vervolgens een flinke scheut water. Daarna nog even een uurtje buiten of in zuurkast laten staan, en dan kan het door de gootsteen.

Experiment:

Doe het experiment in het donker voor het mooiste effect!
Maak eerst in een 250-500ml kolf of erlenmeyer chloorgas. Ik heb in een gaswasfles 25ml bleek en 7ml 32% HCl gedaan, en hard geschud. Doe hier een horlogeglas op.
Neem een metaal spateltje, waarvan het niet uitmaakt of die kapot gaat. Na zo'n 5x doen van het experiment is het spateltje zwaar beschadigd.
Neem een KLEIN stukje natrium, en doe dit op het spateltje (liefst gebogen, zodat je de spatel met het natrium erop in een erlenmeyer of dergelijken kan hangen zonder dat het natrium valt. Anders het glaswerk schuin hangen met een statief).
Verhit het natrium op de spatel met en een brander. Op het moment dat je ineens glazend metaal ziet verschijnen, smelt het, en fractie later ontbrandt het. Vervolgens breng je dit voorzichtig in het chloorgas.

Youtube

Bij mij waren er op het einde een serie kleine explosies. Dat was jammer, gezien de lage lichtopbengst. Ik heb het experiment eerder met een 2x zo kleine hoeveelheid gedaan, en toen duurde het lichtverschijnsel veel langer. Wel was het begin van de reactie op video ZEER INTENS. De hele garage was opgelichter dan ik hem ooit heb gezien!
Jor
Zwavel

Keer terug naar Uitgevoerde experimenten