Zoutzuur (hydrochloric Acid/HCL)

Bij het zoeken naar specifieke chemicaliën kan het soms erg moeilijk worden om een goede bron te vinden. Mensen kunnen je in dit forum helpen de juiste bronnen te vinden of je een aanbieding doen.

Re: Zoutzuur (hydrochloric Acid/HCL)

Berichtdoor Ragbips » ma aug 16, 2010 7:50 am

Zeg Woelen, als je zin hebt om zout water te drinken dan kun je best zoutzuur en natronloog bijelkaar gooien. Als de pH onder de 7 uitkomt wordt het water alleen maar lekkerder want dit licht zure wordt ervaren als een "frisse" smaak, dus op een klein procentje komt het denk ik niet aan. Water dat basisch is daarentegen smaakt smerig en zeperig.
Ragbips
Natrium

Berichtdoor woelen » ma aug 16, 2010 8:36 am

Nou nee, dat ben ik toch niet met je eens. Stel dat je 20% zoutzuur met 20% natronloog gaat neutraliseren en je doet dat niet al te precies. Stel je hebt 1% te veel zoutzuur toegevoegd. Dat zal in je eindoplossing leiden tot iets van 0,5% zoutzuur. Dat lijkt niet al te erg, maar dat is het wel. Het gaat dan om een concentratie van 5 gram per liter, dat is ongeveer 0,15 mol/l. Dat leidt dus tot een pH van net iets minder dan 1. Dat vreet het glazuur van je tanden aan en zal ook geen fijn effect geven in je slokdarm.

Dit komt omdat je werkt met sterke zuren en sterke basen. Het omslagpunt van afschuwelijk zuur (pH < 3) naar afschuwelijk basisch (pH > 10) is 1 minidruppel 20%-vloeistof op pakweg een liter. Met azijnzuur, citroenzuur, malonzuur, appelzuur enz. is het een ander verhaal. Daar heb je een vrij grote range waar de pH langzaam gaat van bijv. 5 naar 9 met toevoegen van base.

Voer voor jezelf de berekening maar eens uit. Ga uit van 5M oplossingen van natriumhydroxide en zoutzuur (dat is ca. 17% gewicht). Neem een halve liter 5M oplossing van natriumhydroxide als uitgangspunt en bereken de pH als functie van aantal milliliters 5M zoutzuur die je toevoegt en teken daar eens een grafiek van. Dit is een zeer instructief rekensommetje dat echt als eye opener dienst kan doen. Dan zul je zien dat bijv. 0,1 ml te veel van het zuur al een heel akelig lage pH geeft.

Dus, dat 'frisse' waar jij het over hebt kun je met zoutzuur vrijwel niet bereiken. Een frisse sensatie heb je bij een pH van 5,5 of zo, zeker niet bij een pH van 1.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science
woelen
Chroom

Berichtdoor jacqueline » ma aug 16, 2010 9:50 am

......................???????????????
Niet zo aanmatigend zeg!!!!!! Misschien dat Spagyriek of Ormus je iets zegt, anders even Googelen.
jacqueline
Elektron

Berichtdoor woelen » ma aug 16, 2010 10:53 am

Wat zullen we nou beleven :( ? Die laatste post van mij was juist bedoeld om verder te helpen en om aan te geven dat neutralisatie van sterke zuren als zoutzuur en sterke basen als natriumhydroxide echt zorgvuldig moet gebeuren. Als dit al als aanmatigend wordt beschouwd, dan weet ik het ook niet meer :s
Ik denk dat je het vanaf nu in ieder geval maar zonder mijn input moet doen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science
woelen
Chroom

Berichtdoor Wouter » ma aug 16, 2010 6:25 pm

Tja, alchemie kan best leuk zijn om over te lezen, omdat daar de moderne scheikunde uit is ontstaan. Helaas is dit amateurchemie.nl en zien we graag doordachte berichten. Als essentiële tips in de lucht worden geslagen, dan kunnen we weinig voor je betekenen.

Ik sluit dit onderwerp hierbij, voor vragen kan je mij een PM sturen.
Wouter
Seleen

Vorige

Keer terug naar Gezocht: chemicaliën