Zodra de alcoholgroep elimineert krijg je een onverzadigde verbinding die gemakkelijk oxideert met kaliumpermanganaat. Hierbij krijg je appelzuur, het appelzuurketon (alcohol geoxideerd) en vervolgens malonzuur. Maar ongetwijfel dat je ook wat "polycitroenzuur" krijgt, in de vorm van een zwarte pasta.Het zou kunnen, echter weet ik niet hoe je citroenzuur dusdanig kunt decarboxyleren dat je glutaarzuur overhoud, de kans is namelijk ook groot dat de buitenste zuurgroepen gaan decarboxyleren.
Ik vermoed ook wel dat het prima werkt. Wel opletten dat het alcohol dan niet elimineert. Anders krijg je veel oxaalzuur als verontreiniging.ik zie niet in waarom kaliumpermanganaat een te zwakke oxidator zou zijn om appelzuur te oxideren..
De kaliumjodaat is ook nodig als jodide-donor voor de blauwkleuring van zetmeel. Chloride-ionen doen dit niet.Die Briggs-Rouscher reactie kende ik al, op school heb ik hem wel eens gezien. Alleen heb ik geen kaliumjodaat, zou het ook werken met kaliumchloraat? Chloraten zijn in een zuur millieu behoorlijk sterk oxiderend.
De kaliumjodaat is ook nodig als jodide-donor voor de blauwkleuring van zetmeel. Chloride-ionen doen dit niet.
Pyrochemistry schreef:Die Briggs-Rouscher reactie kende ik al, op school heb ik hem wel eens gezien. Alleen heb ik geen kaliumjodaat, zou het ook werken met kaliumchloraat?

Zou je geen condensatiereactie kunnen doen met een diamine om zo een soort nylon te maken? Dus bijvoorbeeld met 1,6-hexaandiamine dat je dat slierten nylon-3,6 uit je bekerglas kan trekken.
Pyrochemistry schreef:Hhhm het enige diamine dat ik heb is ureum, wellicht dat dit werkt?
Pyrochemistry schreef:@Woelen, hoezo kan er met bromaat wel een oscilerende reactie optreden en met chloraat niet? Alle halogenaten hebben toch bijna dezelfde eigenschappen? (Afgezien van het feit dat de oxiderende "kracht" wel iets veschilt, afhangend van welk hallogeen het betreft.)

Keer terug naar Organische chemie
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast